12.5.10

OSCAR SMIT: RAISING THE DEAD

Malcolm McLaren (1946 -2010)
Van manager naar muzikant



De op 8 april jl. overleden Malcolm McLaren was vooral bekend als de grote man achter de punkband Sex Pistols. Maar hij heeft ook als muzikant zijn bijdrage geleverd aan de muziekgeschiedenis.
De Engelsman Malcolm McLaren volgde in de jaren 60 enige tijd lessen op diverse kunstacademies. Begin jaren zestig begon hij met het ontwerpen van kleding en start hij samen met modeontwerpster Vivienne Westwood een spraakmakende winkel op het hippe Kings Road in Londen. Tegelijkertijd was hij korte tijd manager van de pre-punkband New York Dolls. Van 1976 tot 1978 was hij manager van de beroemde en beruchte Sex Pistols. In 1980 verschijnt de film ‘The Great Rock ’n Roll Swindle’. Deze vertelt het verhaal van de Sex Pistols vanuit het gezichtspunt van McLaren. De meeste bandleden waren het niet eens met zijn visie. Na het uiteenvallen van de Pistols wordt McLaren manager van de bands Adam and the Ants en Bow Wow Wow.

In 1983 verschijnt zijn eerste album, ‘Duck Rock’. Het is meteen al spraakmakend. Het staat namelijk vol van de Afrikaanse en hiphop invloeden. Deze laatste term was vrij nieuw in die tijd. Zijn allereerste single, ‘Buffalo Gals’, was een grote hit in de hippe hoofdstedelijke club Mazzo. In de bijbehorende clip was voor het grote publiek voor het eerst te zien wat scratchen inhield, hoe graffiti er uit zag en wat breakdansen was. De breakdancers in de clip zijn de Rock Steady Crew. Later dat jaar zouden ze een grote hit (hun enige) hebben met ‘(Hey You) Trock Steady Crew’. Eén van die nummers die voor velen de start van hiphop markeren en vooral het begin van de breakdance cultuur.

Voor zijn volgend album, ‘Fans’ (1984) haalt McLaren inspiratie uit opera’s van Pucini en Bizet. In het nummer ‘Madame Butterfly’ wordt voor het eerst dance gemend met opera. Producer van deze single was Stephen Hague, die later zou uitgroeien tot een invloedrijke eighties producer. Hij werkte o.a. met New Order, Pet Shop Boys en Erasure.
In 1989 verschijnt ‘Waltz Darling’ een album met veel disco en funk invloeden. McLaren introduceerde hier als één van de eersten het zogenaamd stijlvol dansen, ‘voguing’, nog voordat Madonna dat in 1990 zou doen met haar single ‘Vogue’. Intussen komt McLaren in rustiger vaarwater. In 1994  komt hij nog met het album ‘Paris’, een jazzy ode aan de Franse hoofdstad. Met daarop o.a. een duet met Catherine Deneuve en een nummer met de provocerende titel "Who The Hell Is Sonia Rykiel?".

Na dit album lijkt zijn muzikale inspiratie opgedroogd. In Engeland blijft hij echter een celebrity en is hij vaak op de TV te zien. Ook werkt hij aan kunstprojecten. In 2009 wordt kanker bij hem geconstateerd en een half jaar later overlijdt hij. McLaren heeft zo’n 15 albums op zijn naam staan, waarvan de bovengenoemde zeker een plaats in de muziekgeschiedenis verdienen.

VIDEOS: